ZO ČSOP Klenice zaslala krajskému úřadu žádost o posouzení záměru výstavby nové silnice mezi Bězděčínem a Kosmonosy podle EIA. Komunikace bude téměř obchvatem dálnice D10 a protne biokoridory, významné krajinné prvky, migrační koridory zvířat a naruší biotopy zvláště chráněných druhů.
Bohužel jsme 15. února obrželi zprávu, že záměr krajský úřad akceptoval. „Při přijetí navržených opatření, která spočívají zejména ve vhodném návrhu vegetačních úprav pro začlenění nové stavby do krajiny, se jedná o vliv akceptovatelný. Proto lze záměr hodnotit jako přijatelný (únosný) zásah do krajinného rázu,“ napsal krajský úřad.
Záměr naruší evropsky významnou lokalitu a zároveň přírodní památku Chlum u Nepřevázky, tak i přírodní park Chlum, pásy dřevin v nivě Klenice a mezi polními celky. Záměr kříží lokální biokoridor podél občasné vodoteče pod Karlovým Vrchem, dotkne se významného krajinného prvku – vodního toku Dobrovky a řeky Klenice. Naruší nivy dotčených vodních toků a místní migrační trasy živočichů.
Co se týká imisí, je dle pětiletých průměrů koncentrací znečisťujících látek (od roku 2015 do roku 2019) vyhodnocených ČMHÚ v zájmovém území již o 20 % převýšena průměrná roční koncentrace benzo(a)pyrenu než je povolený limit. Na hranici průměrné povolené roční koncentrace je i PM10 jehož koncentrace za období 2015 – 2019 dosahovala hodnot 39,9 – 41, 8 tj. 79,8 – 83,6 % podílu na imisním limitu. Realizací záměru se tato koncentrace v regionu ještě zvýší. Jelikož je záměr situován v těsné blízkosti obcí Jemníky a Řepov významně ovlivní kvalitu jejich prostředí a zdraví zde žijících občanů.
Realizací propojky Bezděčín – Kosmonosy se významně naruší turistická trasa vedoucí z Mladé Boleslavi do přírodního parku Chlum. V roce 2014 jsme zde převážně pro obyvatele Mladé Boleslavi vybudovali naučnou stezku Přírodním parkem Chlum, která je hojně navštěvovaná, právě díky této turistické trase, obyvateli Mladé Boleslavi, žáky a studenty boleslavských škol, kteří naučnou stezku navštěvují v rámci ekologických praktik nebo oslavě mezinárodního Dne země. Tato naučná stezka je vítaným odpočinkem pro občany Mladé Boleslavi, kteří tu rádi tráví volný čas. Přírodní park je díky turistické trase snadno dostupný i pro rodiny s dětmi, kteří využívají naučnou stezku Chlum i k prohloubení znalostí svých dětí o přírodě a historii kraje.
Přírodní park Chlum je i častým cílem cyklistů, kteří územím projíždějí po cyklotrase 8235 a dále pokračují po cyklotrase do Sýčiny a Dobrovice, kde navazují na další síť cyklotras vedoucí do Rožďalovic nebo Horek nad Jizerou, Milovic a Lysé nad Labem.
V koridoru trasy převažuje intenzivně využívaná zemědělská půda s tím, že přes polovinu záboru tvoří půdy nadprůměrně produkční s I. a II. třídou ochrany.
Trasa kopíruje dálnici D10
Dle našeho názoru neřeší tato stavba složitou dopravní situaci v Mladé Boleslavi. Její realizací dojde k dalšímu porušení krajinného rázu této, již tak negativně průmyslovými areály ovlivněné krajiny. Stavba si vyžádá zabrání té nejkvalitnější orné půdy, kterou v ČR máme a která je díky své mimořádné kvalitě chráněna podle § 3 odst. 4 zákona č. 334/1992 Sb.
Neshledáváme tuto stavbu strategicky důležitou, jelikož leží v blízkosti rychlostní komunikace D10, která plně splňuje požadavky na dopravní obslužnost obcí a firem. Zmiňovaný důvod pro výstavbu této propojky mezi obcemi Bezděčín a Kosmonosy, tedy případná havárie na rychlostní komunikaci D10 a tím způsobené dopravní komplikace, nepovažujeme za tak klíčový a důležitý pro výstavbu tak složité stavby, která si vyžádá jistě několikamiliardovou investici. Tento argument by potom musel platit pro všechny klíčové komunikace, ale tomu tak není. I tato případná objízdná trasa, která by míjela Mladou Boleslav, dále vede přes další města a obce, například Benátky nad Jizerou, Kosmonosy, Bakov nad Jizerou, Mnichovo Hradiště atd.
V současné době čelíme pandemii koronaviru, naše země vynakládá značné prostředky na řešení následků pandemie, ekonomika zaznamenala významný propad a vzniklý dluh ČR budou platit i naše budoucí generace. I z těchto důvodů je ke zvážení, které stavby jsou ve veřejném zájmu a jsou pro naši společnost strategicky důležité a přínosné. Jsme přesvědčeni, že tato stavba to není.
Autoři: Ondřej Kořínek, Milada Vrbová